Home-staging

                Psychologowie szacują, że wystarczy 11 sekund aby wywrzeć na drugiej osobie pozytywne pierwsze wrażenie. Tyle czasu potrzeba także na to, aby zainteresować się okładką książki czy filmu. Co należy zrobić aby maksymalnie wykorzystać tych krótkich kilka chwil podczas prezentacji nieruchomości, którą właśnie planujemy sprzedać lub wynająć? Zdaje się, że odpowiedź na to pytanie już w latach 70 XX wieku znalazła pochodząca ze Stanów Zjednoczonych Barbara Schwarz, a kwintesencją jej recepty jest idea Home stagingu.

Barbara Swarz uznawana jest za pionierkę Home stagingu. To ona zwróciła uwagę, że pewne prozaiczne, zdawać by się mogło, czynności towarzyszące ogłaszaniu nieruchomości na lokalnym rynku mogą znacznie skrócić czas oczekiwania na potencjalnego nabywcę.

Szacuje się, że czas ekspozycji na lokalnym rynku nieruchomości poddanej procesowi Home stagingu skraca się nawet o 40%. Nie jest to jednak jedyna zaleta tej idei. Dodatkowym atutem jest także wzrost wartości sprzedawanej lub wynajmowanej nieruchomości przeciętnie o 10%.

Diagnoza nieruchomości

Podejmując próbę sprzedaży nieruchomości należy w pierwszej kolejności spojrzeć na swoje mieszkanie surowym okiem i zdiagnozować jakie prace są konieczne do wykonania nie przysparzając jednocześnie ogromnych kosztów. Część rzeczy można z łatwością wykonać samemu, co jednocześnie zmniejszy koszt całego przedsięwzięcia.

Warto pomyśleć o odmalowaniu ścian. Wnętrze dzięki temu wygląda czysto i schludnie. Wybierając kolor skupić należy się raczej na jasnych i neutralnych barwach, przez co pomieszczenie wygląda na bardziej przestronne a w dodatku wpasowuje się w gusta niemal każdego przeciętnego klienta. Neutralny kolor pozwala również na swobodę w doborze dodatków, które nadają wnętrzu charakteru, a jednocześnie które można łatwo i tanio wymienić. Dzięki temu aranżację wnętrza można z łatwością dostosować do własnych potrzeb i obecnej mody.

Obecna technika budowlana pozwala również na zmiany w zakresie zagospodarowania obszaru całego mieszkania. Duże pomieszczenia można podzielić na mniejsze stosując płyty gipsowo- kartonowe. Dzięki temu możemy lepiej wykorzystać potencjał mieszkania w zależności od tego jaką grupę docelową stanowią nasi klienci.

Umeblowanie odgrywa istotną rolę w przypadku nieruchomości przeznaczonych na wynajem. O wiele więcej osób zainteresuje się ofertą mieszkania, które wyposażone będzie w nowe, funkcjonalne meble, tworzące razem  interesującą całość. Taki wydatek dodatkowo pozytywnie wpływa na odbiór estetyczny danego wnętrza przez klientów a w konsekwencji na wysokość czynszu, jaką byliby w stanie zaakceptować. Jest to zatem inwestycja, która zwraca się niemalże od razu.

Duże znaczenie ma także zapach, jaki panuje w mieszkaniu. Klienci będą podświadomie czuli się bardziej komfortowo w ładnie pachnących pomieszczeniach i chętniej będą wracali pamięcią do tego doświadczenia.

Przed prezentacją mieszkania należy je gruntownie posprzątać oraz schować przedmioty codziennego użytku i rodzinne pamiątki. Niektórzy Home stagerzy polecają jednak, aby pozostawić w prezentowanym mieszkaniu niektóre przedmioty przypominające na przykład szczęśliwe chwile spędzone w czasie zamieszkiwania w nieruchomości, a jednocześnie dobrze komponujące się z obecną aranżacją wnętrza. Zabieg ten nadaje ludzkiego oddźwięku samej nieruchomości i pozwala swobodniej poczuć się w takim miejscu.

Mieszkanie – sprzedam– tanio

Nie powinno dziwić, że właściwe ogłoszenie jest integralną częścią procesu sprzedaży czy wynajmu nieruchomości. Mieszkanie, tak jak każdy inny produkt trafiający na rynek musi posiadać dobrą promocję i reklamę, która zachęci potencjalnych klientów do zakupu. W dobie Internetu i łatwego udostępniania dowolnych treści na forum coraz trudniej jest o rzetelnie wykonane ogłoszenie. Bardzo duża liczba opisów nieruchomości stanowi zlepek kilku niekoniecznie istotnych zdań mających teoretycznie zachęcić poszukujących do obejrzenia nieruchomości. Czasy pisania telegramów jednak dawno minęły. Krótkie wiadomości będące kwintesencją przekazu nie spełniają już swojej roli.

Internetowe ogłoszenie powinno być zwięzłe ale jednocześnie zawierać najważniejsze informacje o nieruchomości. Szczegółowy opis musi być wystarczająco wyczerpujący, aby zainteresować potencjalnych kupców. Nie należy zatajać informacji dotyczącej wysokości kosztów utrzymania czy innych technicznych aspektów mających wpływ na zainteresowanie nabywców. Takie kwestie tak czy inaczej wyjdą na jaw a jedynym wynikiem będzie czas stracony na prezentację nieruchomości.

W ogłoszeniu, poza danymi technicznymi nieruchomości należy zamieścić informacje o zaletach lokalizacji. To ona jest zwykle kluczowym determinantem wyboru miejsca zamieszkania a inne aspekty schodzą na dalszy plan. Miejsce dobrze skomunikowane z pracą czy uczelnią stanowi kartę przetargową dla właściciela. Warto więc podkreślić jakie istotne miejsca znajdują się w okolicy. Dla przykładu, gdy grupą docelową, do której kierujemy ogłoszenie jest rodzina warto wspomnieć o bliskości szkoły czy placu zabaw.

Sesja zdjęciowa

Home-staging2Dopełnieniem dobrego ogłoszenia są wysokiej jakości zdjęcia. Przeglądanie ofert na popularnych portalach pozwala wysnuć wniosek, że tak na prawdę niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest ten etap w całym procesie ogłaszania nieruchomości na lokalnym rynku. Bardzo często można spotkać się z obrazami zaciemnionymi, przedstawiającymi mroczne wnętrza a przez to zniechęcającymi do dalszego śledzenia oferty. -No co? Przecież widać komodę, telewizorek i nową sofę! – warto jednak spojrzeć na całość obiektywnie i zadać sobie pytanie czy sam zainteresowałbym się takim ogłoszeniem, a jeśli nie to w jaki sposób wydobyć drzemiący w danym pomieszczeniu potencjał.

Sesja zdjęciowa jest ważnym etapem, do którego należy podejść z odpowiednią starannością. Zdjęcia robione na szybko bez odpowiedniego przygotowania to nie do końca dobry pomysł. Opieczętowanie ogłoszenia słabej jakości zdjęciami jest o tyle niebezpieczne, że osoby przeszukujące rynek mogą śmiało uznać, iż właścicielowi nie do końca zależy na kliencie a kwestie obsługi obrotu nieruchomością traktuje raczej lekceważąco. Jest to o tyle istotne, iż żyjemy w czasach, w których zdjęcia robione nawet telefonem komórkowym cechują się wysoką jakością, zatem aby przyciągnąć uwagę potencjalnych nabywców należy dołożyć więcej starań.

Zrobienie odpowiednich zdjęć wymaga nakładu odrobiny wysiłku i czasu. Przede wszystkim z mieszkania należy pozbyć się zbędnych przedmiotów stanowiących np. osobiste pamiątki czy rzeczy codziennego użytku. Ich zbyt duża ilość sprawia, że wnętrze wydaje się być bardziej ciasne i przytłaczające. Pomieszczenia należy uzupełnić za to o gustowne detale, które przyciągają wzrok. Przestrzeń powinna być neutralna a jednocześnie podkreślać potencjał drzemiący w nieruchomości.

Podczas robienia zdjęć bezsprzecznie jednym z najistotniejszych elementów jest właściwe światło. Tu najlepiej sprawdza się naturalne światło dzienne. Wnętrza wyglądają dzięki niemu przytulnie i ciepło. Robiąc zdjęcia wieczorem lub w nocy należy liczyć się z efektem zaciemnionych i raczej odstraszających obrazów. Fotografie mają pokazywać to co najlepsze, dlatego każde pomieszczenie powinno być sfotografowane w sposób indywidualny, pokazując to co w nim najlepsze.

Ludzie w dużej mierze są wzrokowcami. Ładnie wykonane zdjęcia pozwolą na dłużej zatrzymać w pamięci obraz naszej nieruchomości zachęcając jednocześnie kupców do obejrzenia jej na żywo.

Home stager – zawód przyszłości?

Na rynku pojawia się coraz więcej firm świadczących usługę profesjonalnego Home stagingu. Wykonywanie tego zawodu wymaga kreatywności, posiadania dobrego smaku i twórczej duszy. Do zadań Home stagera należy analiza stanu technicznego obiektu, raport ze wskazówkami co zrobić aby mieszkanie wyglądało lepiej, zaplanowanie niezbędnych prac i określenie kosztorysu robót. Po zaakceptowaniu kosztów można przejść do realizacji. Profesjonalista zajmuje się usunięciem zbędnych rzeczy z mieszkania, przemeblowaniem oraz uwydatnieniem elementów mających wpływ na klimat i potencjał danego wnętrza. Następnie wykonywana jest profesjonalna sesja zdjęciowa.

Za usługę należy liczyć się z kosztem rzędu średnio 200-300 zł za godzinę pracy Home stagera. Koszt ten uzależniony jest jednak od cennika konkretnego usługodawcy ale w dużej mierze także od nakładu pracy, jaki należy włożyć w aranżację wnętrza.

Podsumowując

Home staging jest metodą zarabiania na nieruchomościach pozwalającą na podwyższenie wartości przed ich sprzedażą czy wynajęciem. Ułatwia ona sprzedaż obiektu dzięki zastosowaniu fundamentalnych zasad na których się opiera, a przede wszystkim dzięki postawieniu się właściciela w roli nabywcy. Należy bowiem obiektywnie ocenić, czy proponowana przeze mnie oferta zachęciłaby mnie do jej obejrzenia. Usługi Home stagingu są coraz popularniejsze i coraz łatwiej dostępne również w Polsce. Zatrudnienie profesjonalisty w tej dziedzinie pozwoli na zredukowanie kosztów poprzez skrócenie czasu ekspozycji nieruchomości na rynku.

Home staging to metoda aktywnie wykorzystywana przez house flipperów, którzy zarabiają na zakupie zrujnowanych nieruchomości, które następnie remontują i odsprzedają z zyskiem. To właśnie z myślą o osobach realizujących takie zamierzenia inwestycyjne powstała Pożyczka Kwartalna Funduszu Yanok, otwierająca drogę do kariery inwestora nieruchomościowego.